La Generalitat i el govern espanyol han posat fil a l’agulla per engegar la nova empresa que substituirà Renfe, anomenada Rodalies de Catalunya. La iniciativa va ser un dels punts destacats del pacte entre ERC i el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez. La comissió bilateral d’infraestructures, reunida a Barcelona, ha acordat que els estatuts de la nova operadora quedin redactats la primera quinzena de març.
Els governs català i espanyol han acordat que una nova empresa pública mixta, anomenada Rodalies de Catalunya, i amb majoria de la Generalitat, s’encarregarà de tot el servei de Rodalies a partir de l’1 de gener del 2026.
Després de la reunió de la Comissió Bilateral, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, s’ha felicitat pel pacte i, al seu torn, el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, a més, ha afirmat que els drets laborals dels treballadors de Renfe a Catalunya estan garantits.
Un dels punts més destacats d’aquesta reunió ha estat el tractat el traspàs d’una primera línia de Rodalies, l’R1, la del Maresme, que s’exclourà de la xarxa estatal. En clau territorial, s’ha establert el full de ruta fins al 2030, on s’avançarà per exemple, en l’estació intermodal a Tarragona.
D’altra banda, la reunió també ha servit per impulsar que la fibra òptica es pugui desplegar al llarg de més de 500 quilòmetres de carreteres estatals. Això beneficiarà a municipis ebrencs com Caseres, encara sense el servei d’aquesta xarxa.