El tortosí Federico Mayor Zaragoza va morir aquest dijous a l’edat de 90 anys. Mayor Zaragoza va ser ministre d’Educació i Ciència entre el 1981 i 1982 i director general de la UNESCO entre el 1987 i el 1999. Creador també de la Fundació per una Cultura de Pau, ha desenvolupat una gran tasca en la defensa dels drets humans, la cultura de la pau i la preservació del medi ambient.
L’Ajuntament de Tortosa ha lamentat la seva mort. “Expressem el més sincer condol per la mort de Federico Mayor Zaragoza, el tortosí més universal dels últims temps, sempre treballant a favor de la ciutat i el territori, en defensa dels drets humans” ha manifestat l’alcalde de Tortosa, Jordi Jordan. L’Ajuntament trasllada el més sentit condol a amics i familiars de Mayor Zaragoza.
Durant l’última visita de Mayor Zaragoza a Tortosa, el passat mes de maig, l’Ajuntament va renovar la placa del monòlit instal·lat al passeig de la UNESCO del parc municipal Teodor Gonzàlez, un espai que es va inaugurar el 1988 quan Mayor Zaragoza va ser declarat fill adoptiu de la ciutat i que enguany s’ha dignificat. Mayor Zaragoza va presidir l’acte de lliurament de la 17a edició del Premi Federico Mayor Zaragoza, un premi fundat pel mateix Mayor Zaragoza amb l’objectiu de promoure la cultura de la pau i els objectius de la Declaració Universal dels Drets Humans, i actualment promogut per l’Associació d’Amigues i Amics de la UNESCO de Tortosa i la URV. En aquest acte, l’exdirector general de la UNESCO va reivindicar la pau al món i també va parlar de Tortosa. “La ciutat està avançant, es troba en un moment en què es dona compte de la seva importància històrica i geogràfica, això em fa molt content”.
Mayor Zaragoza va rebre la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya (1988); el 2005 fou guardonat amb la Creu de Sant Jordi i el 2013 investit Doctor Honoris Causa per la URV, entre altres distincions.