Els oficis locals estan vivint una època de recuperació. Tot el que és ancestral i que durant molts anys s’ha vist amenaçat pel progrés i la lluentor urbana, té ara més sentit que mai. Un dels millors exemples d’aquesta tasca que posa en relació la cultura tradicional amb l’art contemporani es troba al Museu de la Pauma del Mas de Barberans (Montsià). Aquest centre es va inaugurar el maig del 2010 per reivindicar d’una part del patrimoni etnològic autòcton i revitalitzar el col·lectiu d’artesanes que encara hi treballen. Fins al setembre del 2021 es podrà visitar encara l’exposició Lookout, una important exposició de cistelleria europea, comissariada pels artistes i artesans Mònica Guilera i Tim Johnson.
“La recol·lecció, el processament i l’elaboració de materials vegetals per a la confecció de cistells i tèxtils conviuen amb nosaltres des de fa milers d’anys. La humanitat no només ha donat forma a aquestes fibres sinó que, a la vegada, ens ha donat forma a nosaltres. Aquestes tecnologies antigues ens han ajudat alhora a alimentar-nos, a vestir-nos i a aixoplugar-nos durant mil·lennis i han influït profundament en l’evolució de la nostra cultura i societat”, asseguren Guilera i Johnson. “Sense la invenció de la corda i el filat de fibres fa almenys 40.000 anys, seguit molt més tard pel teler, no tindríem les tecnologies informàtiques actuals”.
A diferència del que pugui semblar, l’artesania és un ofici amb molt de futur a Europa on conviuen moltes maneres diferents de ser artesà o artesana. “De fet, amb la crisi climàtica global, la demanda continuada de pràctiques sostenibles i una contracultura al consumisme, es fa més necessari que mai mirar cap a especialistes en materials vegetals per oferir solucions boniques, pràctiques i innovadores a les preguntes actuals”, diuen.
A ‘Lookout’, comparteixen espai un total de 22 artesans i artistes de 14 països europeus i s’hi poden veure una seixantena de peces. Els criteris de selecció han estat la qualitat i la diversitat per intentar representar al màxim la gran riquesa de l’artesania europea. “Volem mostrar el contrast entre la cistelleria de tota la vida, com la del cisteller Jan Zogata, amb les creacions de la sueca Emma Dahlqvist que pren l’escorça de bedoll, un material tradicional del seu país, i el talla amb làser, cosa que li permet fer unes peces molt més complexes”, expliquen, tot precisant que a Catalunya hi ha molts artesans que podrien formar part perfectament d’aquesta exposició, però la idea és mostrar aquí el que es fa fora i fer-ho d’una manera tan exhaustiva com sigui possible.